GRUPA WALDORF
Dezvoltarea sănătoasă și completă a copilului
Experiențele trăite în copilăria timpurie sunt definitorii pentru dezvoltarea ulterioară a individului. Pedagogia Waldorf le acordă o importanță deosebită și metodele de predare sunt special concepute pentru nevoile psihologice și sufletești ale fiecărei vârste.
Filosofia educațională Waldorf este fundamentată pe teoria originală a lui Steiner, acum larg răspândită și îmbrățișată, potrivit căreia învățarea pe parcursul primilor ani nu are loc prin metode tradiționale de educație, ci este centrată în jurul imitării inconștiente a copilului față de mediul său din care absoarbe cu toate simțurile experiențe diverse.
Steiner era de părere că munca intelectuală cognitiv-analitică din timpul primei copilării duce la diminuarea energiei necesare pentru creșterea și dezvoltarea fizică, procese esențiale în această perioadă.
De aceea, programele non-academice care hrănesc jocul imitativ și imaginativ și activitatea fizică și socială, dezvoltând sentimente de apreciere, uimire și respect pentru natură și frumusețe în general, le creează copiilor un simț puternic al sinelui și o bază solidă pentru succesul de mai târziu al activității academice. Să lăsăm, deci, copiii să fie copii!
Ritmul zilei/ritmul săptămânii
Ritmul este esențial pentru copilul mic care încă are nevoie să se raporteze la evenimente cunoscute, predictibile, în acord cu ființa sa lăuntrică și cu mersul natural al lumii de afară.
Viața este un complex de ritmuri şi omul trăieşte simultan în aceste ritmuri. Ritmul (ciclul) îl regăsim în toate formele de manifestare a vieţii biologice (bioritmul), ale naturii (anotimpurile), în Univers (rotaţia planetelor, sistemelor solare, galaxiile), în viaţa noastră mentală, afectivă, socială şi spirituală.
De aceea, ziua de grădiniță este construită într-un ritm care se repetă de fiecare dată în cronologia momentelor, fiind însă unic prin întâmplări și activități specifice.
Ritmul anului
Organizarea sărbătorilor este făcută după vechi tradiții populare si culturale. Acestea sunt prelucrate de fiecare educatoare, adaptate specificului local și introduse ca elemente artistice și de conținut în activitatea zilnică. Prin metodele folosite, educatoarea îi creează copilului o percepție armonioasă și bogată a sărbătorilor, prin simțuri și trăiri proprii.
În grupele Waldorf evenimentele cardinale ale anului calendaristic sunt marcate prin sărbători: la echinocţiul de toamnă se desfăşoară Sărbătoarea Recoltei; la solstiţiul de iarnă — sărbătoarea Crăciunului; la echinocţiul de primăvară — sărbătoarea de Paşte; la solistiţiul de vară – Sărbătoarea Sânzienelor. În afară de acestea se ţin şi următoarele serbări: a Piticilor (a Lampioanelor), a Sfântului Mihail, a Sfântului Nicolae, a Celor trei magi, a Carnavalului, Înălţării, a Rusaliilor.
La grupa Waldorf se practică sistemul de predare în epoci, adică aceleaşi conţinuturi sunt repetate pe o perioadă de 2-3 săptămâni. Aceasta permite copilului să parcurgă întregul proces (învăţare, repetare, verificare) prin care se familiarizează cu noile conţinuturi, le însoţeşte, le poate aprofunda prin exersare, apoi le interiorizează, ca mai târziu să le poată folosi.
Materialele pe care le folosim sunt naturale: lemn, mătase, lână, ceară de albine. Pentru desen folosim cuburi cerate, acestea fiind realizate din ceară colorată natural, având un miros plăcut pentru copil. De asemenea, pictura se face cu tehnica ud-pe-ud ( atât foaia cât și culoarea sunt umede), astfel încât copiii pot trăi bucuria culorii.
Jucăriile pe care le folosim sunt cât mai simple, pentru a permite dezvoltarea imaginației. O păpușă de pânză, cu ochii și gura abia schițate, îi permite unui copil să își imagineze că este veselă sau tristă, în funcție de starea sa de spirit din acel moment. O mașinuță din lemn va fi cât mai simplă, pentru a da libertatea copilului să își reprezinte singur aspectul ei.
Frământarea aluatului îi ajută pe copii la dezvoltarea și coordonarea motricității fine- frământarea și modelarea pâinicilor dezvoltă mușchii mâinii și cresc dexteritatea, le dezvoltă coordonarea bilaterală, care le folosește în acțiuni precum legarea șireturilor, folosirea foarfecelor sau desenarea unei linii cu ajutorul riglei.
Sala de grupă este special amenajată, cu mobilier cât mai simplu, din lemn, culori pastelate, copilul simțindu-se într-un mediu familial. Ei se pot juca la căsuța păpușii, bucătărie sau pot construi diferite lucruri din cuburi din lemn.